Oplæg på medarbejder/AM-dag: 3-partssamtalen som en del af stresshåndteringsindsatsen
Der kan holdes oplæg omkring:
Hvad er mulighederne i forbindelse med en 3-partssamtale?
- At psykologen kan facilitere en dialog mellem leder og medarbejder, f.eks. omkring arbejdsmæssige forhold, der har udløst eller medvirket til at medarbejderen er blevet ramt af stress
- At lederens synspunkter og input kan medinddrages i samtaleforløbet
- Fælles psykoedukation omkring stress
- At det bliver lettere for medarbejderen at vende tilbage til jobbet efter en sygemelding
- At der i fællesskab kan lægges en plan for tilbagevenden
Hvor er udfordringerne i forbindelse med en 3-partssamtale?
- At psykologen skal foretage positionsskift ifht. medarbejderen
- At lederen er usikker på sin position og ledelsesmæssige position i forbindelse med samtalen
- At medarbejderen kan opleve at lederen ’blander’ sig i samtaleforløbet
- Et dårligt samarbejde mellem leder og medarbejder kan gøre 3-partssamtalen vanskelig
Hvordan håndteres den fortrolighed, som psykologen har ifht. medarbejderen?
Hvem tager initiativ til den, hvem arrangerer og hvor afholdes 3-partssamtalen.
Timetal, afslutningsrapport og evalueringsskemaer i forbindelse med forløb, hvor der afholdes 3-partssamtaler.
Indhold og form tilpasses organisationen og lejligheden.